Settings
Podcast Cover

MUZYCZNE PODRÓŻE PRZEZ ŚWIAT

• Sokotra - Galapagos Oceanu Indyjskiego

27 APR 2024 · Choć Sokotra jest częścią targanego wojną Jemenu, na samej wyspie nie ma śladu działań wojennych. Geolodzy uważają ją za najbardziej odizolowany kawałek lądu w historii Ziemi. Przyciągają krajobrazy jak z filmów fantasy, mnóstwo gatunków roślin i zwierząt niespotykanych nigdzie indziej na świecie i mała liczba turystów, nieprzekraczająca kilku tysięcy rocznie. Zaproponowaliśmy kąpiele w szmaragdowych lagunach i wadi, spacery w lesie smoczych drzew i lesie wymarłych drzew, wspinanie się po 150-metrowych wydmach przytulonych do nagich skał i odkrywanie jaskini Hoq z gigantycznymi filarami. Gośćmi Jerzego Jopa byli: dr hab. Ewa Rot-Buga, autorka książek: „Konno po marzenia”, „Roxley. Wibracja piękna” i „W odbiciach” oraz Sławomir Buga, pasjonat fotografii.
    45m 54s
  • Muzyka bez granic. Z pogranicza rusnacko-łemkowskiego Pienin

20 APR 2024 · Odwiedziliśmy bogatą w tradycję ziemię pienińska, region pogranicza, który do dziś fascynuje zachowaną tu mozaiką językową, religijną i kulturową. Sprawdziliśmy stopień pokrewieństwa repertuaru muzycznego górali pienińskich oraz ruskich po obu stronach granicy. Usłyszeliśmy nagrania zarejestrowane w ramach projektu „Muzyka bez granic”, którego najważniejszym celem było utrwalenie tradycyjnego repertuaru pieśniowego, odtworzonego z pamięci najstarszego i średniego pokolenia. W śpiewie Rusinów zdołał przetrwać najstarszy typ polifonii ludowej, podobnie wielogłos górali pienińskich porównuje się do pierwszych średniowiecznych form wielogłosowych. Gośćmi Jerzego Jopa byli: dr Justyna Cząstka-Kłapyta – etnomuzykolog, etnolog i antropolog kultury, pomysłodaczyni i autorka projektu „Muzyka bez granic”, dr Piotr Kłapyta z Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Agnieszka Stopka, Rusinka.
    48m 55s
  • Odkryte – niewyjaśnione

13 APR 2024 · Tym razem wybraliśmy się w podróż po świecie w poszukiwaniu prehistorycznych geoglifów i petroglifów. Kogo i co przedstawiają te wizerunki? Teoria paleokontaktu zakłada, że cywilizacja na Ziemi zrodziła się dzięki przybyszom z kosmosu, a spotkania naszych praprzodków z Obcymi mogły zostać uwiecznione w sztuce naskalnej i w rysunkach wykonanych w glebie. Poznaliśmy rysunki z Nazca, będące największą tajemnicą Peru i kandelabr z pobliskiego Paracas. Odkrywaliśmy niezgłębione tajemnice Sahary Zachodniej. Szukaliśmy śladów dawnej sztuki naskalnej w Meksyku, Uzbekistanie i wielu innych miejscach. Gośćmi Jerzego Jopa byli: dr hab. Małgorzata Anna Jóźwiak i prof. dr hab. Marek Jóźwiak, założyciele I Ogólnokształcącego Liceum Akademickiego im. Janiny Kossakowskiej-Dębickiej w Kielcach, świętujące niedawno dziesięciolecie istnienia. O budowlach megalitycznych w Egipcie, Libanie, Bośni i Hercegowinie, we Włoszech, na Sardynii i polinezyjskiej wyspie Nan Madol, mogących być dowodami na istnienie cywilizacji pozaziemskich, opowiadał Sławomir Skowron.
    37m 4s
  • Apokalipsa Trzeciego Świata. Mozambik

6 APR 2024 · Zapisana historia Mozambiku sięga wyprawy Vasco da Gamy, który przypłynął do wybrzeży Mozambiku w 1498 roku. Portugalia przez blisko 450 lat garściami czerpała ze swojej kolonii: z ludzi i złóż mineralnych. W 1975 roku, jako jedno z ostatnich państw Afryki, kraj ten uzyskał niepodległość. Kolejna wojna, tym razem domowa, wybuchła zaraz potem i trwa do dziś. Zwiedzaliśmy stolicę Mozambiku – Maputo, z architektonicznymi perełkami, jak dworzec kolejowy, uważany za jeden z najpiękniejszych na świecie czy Casa de Ferro, budynek zaprojektowany przez Gustave’a Eiffla. W odchodzący świat portugalski wpisuje się też portowe miasto Beira, w którym zajrzeliśmy do Grande Hotel, niegdyś najbardziej luksusowego hotelu w całej Afryce. Opowiemy o urodzonym w Maputo Africu Simonie. Gościem Jerzego Jopa był Dariusz J. Drajewicz, podróżnik, fotografik, autor zbiorów fotografii oraz reportaży i fotoreportaży podróżniczych, dr nauk prawnych.
    37m 14s
  • Wyspa Wielkanocna

30 MAR 2024 · Poznaliśmy tajemnice Wyspy Wielkanocnej, leżącej na Oceanie Spokojnym, będącej najbardziej oddalonym od stałego lądu kawałkiem ziemi. Rapa Nui słynie z posągów moai, o których w rozmowie z Jerzym Jopem opowiadała Grażyna Woźniczka, filolog, kulturoznawca i latynoamerykanista, współtwórczyni biura Polka Travel.
    27m 56s
  • Kult śmierci w Meksyku i na wyspie Sulawesi

30 MAR 2024 · Przybliżyliśmy kult śmierci w odległych od siebie miejscach: w Meksyku i na indonezyjskiej wyspie Sulawesi. Meksyk odwiedziliśmy w towarzystwie La Catriny, pani kościotrup, a na Sulawesi uczestniczyliśmy w niezwykłej ceremonii pogrzebowej. Gościem Jerzego Jopa była Majka Szura, znawczyni krajów Ameryki Łacińskiej, założycielka i właścicielka kieleckiego biura podróży Polka Travel.
    22m 9s
  • Kanada Zachodnia. Tropem potęgi natury

23 MAR 2024 · Kanadyjskie Rockies to jedno z najciekawszych pasm górskich na świecie. Odwiedziliśmy cztery Parki Narodowe znajdujące na jego terenie, wpisane na listę dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO: Banff i Jasper w Albercie oraz Yoho i Kootenay w Kolumbii Brytyjskiej. To istny raj dla pasjonatów przyrody i oszałamiających krajobrazów. Znajdziemy tu spektakularne, mieniące się turkusową wodą jeziora, rzeki, wodospady, gorące źródła, gęste lasy, największy poza kręgami polarnymi lodowiec, a także najstarsze i najbardziej złożone na świecie skamieniałości. Znaleźliśmy się też w innych miejscach Kanady Zachodniej: w Dolinie Okanagan, w Parku Narodowym Revelstoke, na Przełęczy Rogersa w Parku Narodowym Glacier i w Manning Provincial Park. Gościem Jerzego Jopa była Danuta Rasała.
    50m 1s
  • Dzika przyroda Himalajów i Stanów Zjednoczonych

16 MAR 2024 · W pierwszej części zaproponowaliśmy tramping w Himalajach. Wyruszyliśmy między innymi do Ladakhu, czyli Małego Tybetu, krainy wysokich przełęczy i buddyjskich klasztorów. Piękno przekraczające wyobraźnię poznaliśmy w parkach narodowych Stanów Zjednoczonych. Na naszej trasie znalazły się: Park Narodowy Yosemite, Dolina Śmierci, Canyonlands, Zion i Park Narodowy Sekwoi. Nie zabrakło przygód wśród lodowców i fiordów Alaski. Gościem Jerzego Jopa był Tomasz Tułak.
    34m 9s
  • Żaglowcem po morzu

9 MAR 2024 · Tych, którzy są głodni wrażeń w https://radiokielce.pl/muzyczne-podroze-przez-swiat/ zabraliśmy w rejs Zawiszą Czarnym, największym żaglowcem skautowym na świecie. Odwiedziliśmy szwedzką wyspę Gotlandię, wyspę wikingów, z której wywodzi się Pippi Langstrump. Byliśmy w pięknym Kalmar, jednym z najstarszych miast Szwecji. Wyruszyliśmy też na norweskie fiordy. Stanęliśmy na spektakularnym klifie Preikestolen, gdzie powstały zdjęcia do filmu „Mission Impossible”. Nie zabrakło wielu morskich opowieści z dreszczykiem. Gośćmi Jerzego Jopa byli Artur Piwko i Maciej Wlazło.
    50m 19s
  • Wspinaczka skałkowa w Polsce i na świecie

4 MAR 2024 · Przybliżyliśmy sport, który łączy w sobie dwie pasje – miłość do gór oraz chęć wspinania się i pokonywania własnych słabości. Zaproponowaliśmy najlepsze miejsca do eksplorowania tego coraz bardziej popularnego sportu. Na naszej trasie znalazły się: Frankenjura – kultowy rejon wspinaczkowy w Bawarii w Niemczech i Bovedosy – wizytówki wspinania na Costa Blanca w Hiszpanii. Było wspinanie po hiszpańskich tufasach w Rodellar i długich drogach w wapieniu w Ospie w Słowenii, a także w austriackim Adlitzgraben i włoskim Arco. Poznaliśmy najciekawsze miejsca na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, która jest idealnym rejonem do rozpoczęcia przygody ze wspinaczką skałkową. Nie zapomnieliśmy też o Zelejowej blisko Kielc. O swojej pasji mówił Michał Korban, pochodzący z Gminy Morawica zawodnik Kadry Narodowej Polskiego związku Alpinizmu, zdobywca Mistrzowskiej Klasy Międzynarodowej i członek Świętokrzyskiego Klubu Alpinistycznego, a rozmawiał z nim Jerzy Jop.
    24m 4s

show more
Każda podróż jest przygodą, dostarcza wrażeń, ale jednocześnie kształci. Zapraszamy do podróżowania z Radiem Kielce – „Muzyczne podróże” w soboty po godz. 10. Wszystkie audycje „Muzyczne podróże” są dostępne do odsłuchania na portalu podcasty.radiokielce.pl.
show less
Contacts
Information

Looks like you don't have any active episode

Browse Spreaker Catalogue to discover great new content

Current

Looks like you don't have any episodes in your queue

Next Up

Episode Cover Episode Cover

It's so quiet here...

Time to discover new episodes!